Rectors de les diferents universitats catalanes, directors i caps d’estudi de les escoles d’enginyeria i màsters de telecomunicació, i professionals de l’àmbit de les telecomunicacions es donaven cita el passat 9 de maig en el I Fòrum d’Escoles d’Enginyeria de Telecomunicació, una iniciativa del Col·legi d’Enginyers de Telecomunicació de Catalunya (CETC) que té com a objectiu intensificar les relacions entre el món acadèmic i professional. La trobada, que es va dur a terme en el decurs d’un dinar de treball, comptava també amb la participació de la Secretaria d’Universitats de la Generalitat, i d’entitats de referència del sector, com Mobile World Capital (MWC), BDigital i l’Associació d’Empreses de Gran Consum (AECOC), que agrupa més de 25 mil companyies.
Durant la presentació, el degà del Col·legi, Joan Solé, posava l’accent en la necessitat que el CETC continuï sent un referent per als professionals de les telecomunicacions i els estudiants i joves enginyers que poden requerir d’un acompanyament durant els primers anys d’exercici. Precisament, pel que fa a aquest darrer punt, el director del CETC, Salvador Ramon, destacava la voluntat de “sincronitzar el calendari d’activitats del Col·legi amb el de les universitats”, amb tota una sèrie d’accions directes destinades a reforçar els vincles entre el sector acadèmic i professional. Una de les iniciatives que persegueix aquest objectiu és el Programa Tutor, encetat pel CETC el 2012 i que precisament busca ajudar els nous titulats a incorporar-se al mercat laboral. “Ja sabem que allò d’acabar la carrera i tenir feina de per vida s’ha acabat”, explicava el responsable del programa, Josep Grinyó, que afegia: “Per això cal saber quins són els perfils requerits i conèixer els sectors emergents”.
El director general d’Universitats, Lluís Jofre, aprofitava la seva intervenció per fer tres demandes al col·lectiu: “Potenciar la internacionalització, transformar el coneixement en empresa i apostar per ser més híbrids reforçant la col·laboració amb d’altres sectors”. El secretari, de la seva banda, posava l’accent en el fet de mesurar el “grau de competitivitat en termes d’innovació”. Segons Antoni Castellà, això té molt a veure amb l’emprenedoria i la creació de nous àmbits. “Cal que pensem en termes d’internacionalització, no només en el camp universitari, sinó en tots els àmbits. Si no –deia-, no ens en sortirem”.
La trobada també servia per presentar noves iniciatives, com l’impuls d’un nou màster estratègic que apliqui la mobilitat als nous models d’empresa –encara en fase de definició-, que estaria coordinat pel CETC, podria ser cogestionat per BDigital i MWC, i comptaria amb la implicació d’universitats, escoles de negoci i empreses.
Finalment, Núria Pedraza, directora de Comunicació d’AECOC, presentava un ambiciós projecte de col·laboració entre universitat i empresa, en el que ja estan participant prop de 700 docents, universitaris i directius d’arreu de l’estat . Mitjançant aquest programa, els estudiants tenen l’oportunitat d’accedir a tot el know-how d’AECOC sobre estàndards i pràctiques d’eficiència de la mà dels propis professionals de l’empresa, a més d’interactuar i mostrar el seu talent. |