Dijous passat va tenir lloc al Palau Macaya de Barcelona la III Jornada Itscool. Batejada amb el nom de “Reptes de present per a generacions futures” durant el col·loqui es va debatre durant més de tres hores sobre la situació de les vocacions STEM - Science, Technology, Engineering andMathematics en anglès- a Catalunya i sobre com fer que més joves prenguin la decisió d'encaminar els seus estudis cap a carreres i formacions d'aquest àmbit.
La jornada va comptar amb tres sessions, una conferència i dues taules rodones, en les quals els diferents agents implicats en aquest àmbit van donar a conèixer projectes, preocupacions i solucions.
D'aquesta manera, després de la presentació de Carles Martín, president de Itscool, va intervenir Joan Francesc Còrdova de la Direcció General d’Universitats de Catalunya. A continuació es va celebrar la primera taula rodona amb el nom de “Experiències d'empreses per a la generació de futur”; més tard, després de la pausa-cafè, que va generar un interessant espai de networking entre docents, càrrecs públics i persones dedicades a l'àmbit tecnològic privat, la jornada va acabar amb la segona taula rodona titulada “Altres experiències per a les generacions futures”.
Els dos problemes: falta de vocació i falta de dones
Joan Francesc Córdoba va aportar interessants dades que demostren els dos grans reptes als quals s'enfronta el sector. Les matriculacions en carreres tecnològiques són baixes, i el que encara és més preocupant, la presència de dones en el sector és ínfima. Així, segons Còrdova, el 22% dels estudiants de batxillerat trien una carrera tecnològica i d'aquesta xifra un 39% són homes i només un 9% dones. Un fet estrany en un moment de manca d'ocupació com la que viu l'Estat espanyol y unes carreres que es veuen molt poc afectades per l’atur.
D'altra banda, segons va explicar Córdoba, “si menys del 44% per cent dels nois i noies d'un institut que estudiïn el batxillerat cientificotècnic estudien després carreres STEM, aquest centre hauria de prendre mesures”.
La falta de vocacions STEM en l'empresa
Aquests mateixos problemes van ser abordats en la primera taula rodona en la qual van participar Susanna Prado de IECISA, Silvia Recio de Oravle4girls, Daniel Gastón d'HP i Sara Alvarellos d’Everis. Les quatre persones, vinculades al món empresarial, van donar el punt de vista del sector privat i van explicar en cada cas, que fa la seva companyia per tractar que Catalunya compti amb professionals de les TIC de qualitat.
Segons Susanna Prado, “costa trobar talent per captar-lo a les empreses”. En la mateixa línia, David Gastón va assenyalar que “vivim un moment dramàtic. Ens costa trobar currículums, talent i dones que es dediquin a les TIC”. “En una ocasió vaig rebre 65 currículums i d'aquests 64 eren d'homes”, va afegir.
En el cas de la falta de dones, Silvia Recio va considerar que un dels majors problemes és que elles es troben amb una falta de referents en els quals inspirar-se per tenir una vocació STEM. El projecte Oracle4girls organitza tallers en les quals d'una forma divertida les nenes poden sentir-se inspirades.
Per la seva banda Sara Alvarellos de Everis va posar sobre la taula la importància de les famílies en la creació de vocacions STEM. CLOGG és una eina en la qual pares, mares i els seus fills comparteixen aquest procés de forma lúdica i creativa.
Altres alternatives per generar vocacions STEM
La segona taula rodona va tenir com convidats a David San Benito de Cisco, Inés Bertrand de Junior Achievement, Francesc Rambla del projecte BitBot i Esther Pujaves de Technovation. En aquest cas es tractava d'un espai en el qual les iniciatives no específicament de caràcter empresarial mostraven els seus projectes en l'àmbit de la generació de vocacions.
Des d'aquestes iniciatives es va poder comprovar que perquè les i els joves s'acostin a la tecnologia les solucions passen, en molts casos, per camins que no tenen a veure amb aspectes tècnics. Encara que també són necessaris, es refereix a plans d'estudi, creació de cursos o millora de les competències tecnològiques del professorat.
La segona taula va aprofundir en aquells aspectes emocionals necessaris per fer néixer les vocacions. Des de fer aprendre a l'espai lúdic, com va remarcar Francesc Rambla, fins a portar les tecnologies al terreny social i comunitari com van assenyalar Inés Bertrand i Esther Pujaves.
Sens dubte un impuls inestimable al que cal sumar la implicació de les persones que van assistir a l'esdeveniment. Durant tota la jornada, en la ronda de debat que seguia les taules i la conferència, el públic va aportar idees i va apuntar temes interessants sobre els quals el sector hauria de reflexionar: A quina edat cal començar a crear vocacions STEM? És la tecnologia qui ha d'adaptar-se a les dones per aconseguir superar la bretxa de gènere o viceversa? Està Catalunya assumint els reptes de futur en aquest sector? La falta de vocacions és un problema global o local?
La III Jornada Itscool “Reptes de present per a generacions futures” va comptar amb la col·laboració, entre d'altres, de Telecos.cat.
>>GALERIA FOTOGRÀFICA DISPONIBLE AQUÍ
>>DESCARREGA'T LES PRESENTACIONS AQUÍ
|