Ahir es va celebrar al Palau Macaya la II Jornada Generacions de Futur per a les TIC: Instruments per a educadors. Organitzada per l'Associació Educativa pel Desenvolupament de les Vocacions Tecnològiques de la Informació i la Comunicació a primària i secundària, Itscool -amb el suport de Telecos.cat- va reunir en tres taules a experts dels diferents sectors implicats en la tecnologia i l'educació. Des de l'administració pública fins a les escoles, passant per l'àmbit de l'empresa, van debatre sobre com fer néixer en l'alumnat de primària i secundària vocacions tecnològiques. Tal i com alguns dels convidats van assenyalar, és ben conegut que actualment la manca d'enginyers i enginyeres pot suposar un problema de futur. Segons els càlculs més elevats, Europa necessita 1,9 milions de treballadors qualificats amb alts coneixements científics, tecnològics, matemàtics i d'enginyeria per a 2020. La primera taula, que reunia a institucions públiques i que va ser moderada pel president de l'Associació Itscool, Carles Martin, rebia el títol de Les TIC a la Universitat: L'opció TIC i el grau de satisfacció dels alumnes. Van intervenir-hi Joan Francesc Còrdoba, de la Direcció General d'Universitats de la Generalitat de Catalunya, i Martí Casadesús, director de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU). Córdoba va posar en valor les carreres de l'àmbit TIC analitzant les qualitats necessàries per a poder-les cursar. Imaginació, disponibilitat per aprendre, capacitat de treball en equip, esforç i constància, i evidentment, va recalcar, una bona base en matemàtica i física, són del tot necessàries pels futurs estudiants de carreres d'enginyeria. A més, va considerar que són carreres exigents en les que les universitats públiques catalanes (UB, UAB i UPF) estan desenvolupant una important tasca per a posicionar-les al mapa internacional. De fet "les universitats catalanes se situen amb d'altres, en la tercera posició del rànquing de prestigi a nivell europeu" va concloure. Per la seva banda, Casadesús va presentar les conclusions que es deriven de l'enquesta sobre universitats elaborada per l'AQU. Aquest macroestudi que es duu a terme amb les respostes d'alumnes de 40 centres universitaris, es realitza cada 3 anys. Actualment comptem amb dades de 2014 perquè en el present any s'està realitzant novament l'enquesta. Segons les xifres aportades per Casadesús, els estudis TIC són per darrere dels de salut, els que major taxa d'ocupació laboral tenen, registrant molt poc atur. A més, després de la carrera, els sous amb els quals es troben els estudiants d'aquest sector estan per sobre de la mitjana: més del 50% cobraran més de 2.000 euros. Tot i això, el director de l'AQU, va recalcar que el grau de satisfacció en la formació universitària TIC, si bé ha augmentat en l'últim any, deixa una mica a desitjar. A més, quan els alumnes que han acabat la carrera són consultats sobre allò que pitjor valoren de l'educació universitària, consideren que en l'àmbit de la metodologia hi ha algunes mancances. En la segona de les taules de la jornada, moderada per Ramon Grau, director gerent de Sigma AIE, i que rebia el nom de El sector més sol·licitat? van participar Marta Muñoz, directora de RRHH a Nexica i Asunción Moreno, membre de la Junta Directiva d'Telecos.cat. Marta Muñoz va explicar la necessitat de crear empreses que atrapin el talent. "Els nostres professionals TIC reben entre 3 i 4 ofertes setmanals" va afirmar referint-se a la seva pròpia empresa. És per això que es fan necessaris sous atractius i dinàmiques d'empreses que s'adaptin als nous temps. La directora de RRHH de Nexica va afegir que la bretxa entre homes i dones en les professions TIC s'aprecia perfectament en el món empresarial, i va concloure que les companyies a més de poder anar a les universitats, haurien de ser presents a les escoles per poder explicar què fan i així fomentar la vocació TIC a edats primerenques. Per la seva banda l'Asunción Moreno va posar en valor la importància de les TIC en el moment en què vivim. "7 de les 10 empreses més ben valorades del món, són firmes TIC" va dir Moreno. En un món en què la tecnologia té una forta presència ja sigui amb les apps o el Big Data, en tots els sectors productius (salut, indústria, política, etc.), és necessari ser capaços de generar nombrosos nous llocs de treball TIC.
La tercera taula va tenir com a moderadora la periodista de Generació Digital de TV3, Ester Pagès. Amb el títol Les competències digitals a primària i secundària: Les millors pràctiques en empreses i centres, aquesta taula va ser una trobada entre experts en educació tant a les escoles com en el món empresarial i l'administració, i en ella es va debatre sobre quines són les millors estratègies perquè els nens i les nenes no vegin en les TIC un àmbit avorrit i masculinitzat. Van intervenir-hi Roser Cussó, de l'Àrea TAC. mSchools del Departament d'Educació, Mario Yelamos Director de Catalunya d'IECISA a la Divisió Enginyeria & Analítica, Marta Monterde, Coordinadora TIC / TAC de l'Institut Salvador Espriu de Barcelona, Judith Dugo, Professora de Robòtica i Programació d'ESO a l'Institut Rubió i Ors de Sant Boi de Llobregat, i Rafa Torres, coordinador TIC / TAC d'Escola La Farigola del Clot.Cussó va explicar el funcionament i rendiment de mSchool, una eina que s'ofereix des del Departament d'Ensenyament de la Generalitat i que té com a objectiu apropar les Noves Tecnologies a les escoles, donant eines i materials perquè aquestes s'implementin als centres. Per la seva banda Yelamos va explicar com des de l'empresa privada també hi ha nombroses iniciatives que s'acosten a les escoles per fomentar les vocacions TIC. La resta de intervencions de la taula van ser dutes a terme per les professores i els professors dels centres educatius en qüestió, que van detallar quines són les estratègies que fan servir a les seves classes per poder fomentar les TIC. En línies generals, es va considerar que a les escoles, la presència femenina en aquesta vocació continua essent baixa. La informàtica ha de deixar de ser un ensenyament en si mateix per esdevenir una eina que s'utilitzi en tota les assignatures. A més d'això, tots els docents van estar d'acord en afirmar que a través de les TIC i per ensenyar les TIC s'ha de fomentar la cooperació entre alumnes i l'autoaprenentatge de l'alumnat, ja que actualment oferir continguts no té cap sentit quan tot pot trobar-se a Youtube en forma de "tutorial". Finalment es va emfatitzar en dos fets notoris: En primer lloc cal perdre la por des del professorat que els alumnes sàpiguen més que els professors. Si bé això és cert, van afirmar els presents, els docents segueixen essent fonamentals perquè l'alumnat faci un ús adequat de les TIC. En segon lloc, es va emfatitzar la necessitat de crear a les carreres TIC una formació més humanística.
>>MIRA EL VÍDEO DE LA JORNADA AL SEGÜENT ENLLAÇ |