La jornada de celebració de Sant Gabriel va servir per analitzar i debatre l’evolució que ha experimentat la professió al llarg d’aquest quart de segle, amb interessants dades que reflecteixen com, en paraules d’Aida Agea, enginyera de Telecomunicació i membre de Telecos.cat, “en 25 anys hem deixat enrere el retrat robot de l’enginyer que treballa per a una gran empresa, per passar a un enginyer global, com global és la tecnologia, que contribueix de manera determinant i en camps tan diversos com el de la bioinformàtica o les finances, i que vol liderar i incidir en la societat”. El retrat robot al que es refereix Agea s’extreu d’una anàlisi de la borsa de treball de Telecos.cat de fa més de dues dècades. D’aquesta es desprèn que: • L’Enginyeria de Telecomunicació era una professió eminentment masculina, per sobre del 95%. • La majoria treballàvem per a grans empreses, tot i que hi havia força demanda d’empreses mitjanes, en especial a Catalunya pel seu teixit industrial. • Els enginyers de ‘telecos’ en una gran proporció (>80%) treballaven en radiocomunicacions, en electrònica i en menor mesura en consultoria, on eren molt apreciats.
• Hi havia una alta demanda per accedir a la carrera 25 anys després, dades extretes de diferents estudis evidencien com –a excepció de en el primer punt- el dibuix de la professió és completament diferent: • La professió continua sent majoritàriament masculina. Les estadístiques parlen d’un 15%-85% i entre els estudiants la proporció femenina està per sobre del 20%. • Ja només el 50% treballa en Telecomunicacions. L’altra meitat treballa en altres coses. La convergència del hardware, el software i les comunicacions són un nou, extens i renovat camp de treball en plena efervescència per als enginyers. Paraules com la Internet de les coses, el cloud o la robòtica estan de rabiosa actualitat. • Els enginyers ja no treballen majoritàriament per a grans empreses. Només el 25% treballen en empreses de més de 5.000 treballadors, el 25% en empreses grans d’entre 500 i 5.000, el 25% en empreses mitjanes (50-500) i un altre 25% en petites empreses (1-50). Gairebé un 10% són emprenedors o empresaris i, entre els joves, un 30% voldrien ser-ho. I això respon a la imatge de l’empresari com a líder social genuí. • Ja no hi ha empentes per cursar els estudis. El nombre d’estudiants ha baixat i lluita per mantenir-se. |