PRESENTACIÓ
El tren travessa moltes poblacions i el soroll que provoca és un greu problema per als seus veïns. Davant d’aquesta situació, es plantegen diverses solucions tecnològiques. Hi ha alcaldes i alcaldesses que no volen veure els seus municipis tallats pel mig amb barreres que treuen la vista i la llum als edificis més propers. Però no tot s’acaba amb les barreres acústiques, hi ha altres solucions. Caldrà valorar, però, les diferents casuístiques de cada emplaçament i així poder dictaminar la millor solució en cada cas.
Per tant, la reducció de la contaminació acústica, provocada pel pas del tren en zones habitades, és un de les demandes que han d’atendre els municipis afectats.
Aquest tema ha despertat diferents reaccions davant de les diverses solucions que s’hi plantegen. Des de les típiques pantalles d’aïllament acústic a d’altres solucions, més enginyoses, que mitiguen l’impacte sonor del trens alhora que l’impacte visual de les pantalles.
Aquesta diversitat de solucions tècniques enriqueix el debat per oferir, als polítics que han de prendre les decisions, noves vies de solucions. L'objectiu és el de millorar la integració mediambiental de les infraestructures ferroviàries i, en definitiva, la qualitat de vida dels ciutadans en reduir l'impacte acústic derivat de la circulació de trens.
PROGRAMA11:30h. Presentació de la sessió, a càrrec de l’Enginyer de Telecomunicació
Sr. Carles Sabater, responsable de serveis professionals del Col·lectiu d’Enginyers de Telecomunicació de Catalunya (Telecos.cat).
11:35h. Panell de ponències*:
- Situació actual en què estroben els afectats, a càrrec del Sr. Joan Antón Jiménez, vicepresident de l'Associació de Càmpings de la Costa Daurada i Terres de l'Ebre.
- Entrebancs que impedeixen executar projectes d’instal·lació de les proteccions acústiques, a càrrec del Sr. Ignasi Grau, enginyer Agrònom de l’empresa IGREMAP
- Noves solucions tecnològiques, a càrrec del Dr. Jordi Romeu, investigador del Laboratori d’Enginyeria Acústica de l’UPC.