“Reduir costos i millorar la productivitat de l’empresa fent-la més competitiva és possible si les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) s’apliquen adequadament”. Partint d’aquesta premissa, el Col·legi d’Enginyers de Telecomunicació de Catalunya (CETC) ha estat el responsable de coordinar la taula rodona “Les TIC: la forma econòmica i ràpida d’afegir valor a l’empresa”, que ha reunit aquest matí una seixantena de petites i mitjanes empreses.
La trobada, emmarcada en el cicle de Jornades e-business que organitza periòdicament la Cambra de Comerç de Barcelona, arrencava amb la presentació a càrrec d’Albino Campo, director de Serveis TIC de la Cambra, que ha destacat la sintonia existent entre la corporació i el Col·legi a l’hora d’ajudar el teixit empresarial del país a guanyar competitivitat.
Tot seguit ha començat la taula rodona amb la intervenció de Xavier Clotet, soci fundador i directiu de Prysma i vocal de la Junta directiva del CETC. Clotet ha posat l’accent en la necessitat de trobar l’equilibri entre els serveis oferts per les pimes als clients amb una infraestructura TIC adequada: “Una forma de diferenciar-nos de la competència és a través dels serveis TIC, podem donar més per menys”, i ha afegit: “El més important no és triar la millor infraestructura, sinó la més fiable, escollir les aplicacions adequades i avaluar-ne el retorn de la inversió i la seva fiabilitat”.
En la mateixa línea s’ha manifestat Rosa Artisó, sòcia de la consultora Sayós&Carrera: “Amb les TIC no només reduïm costos, també fem una inversió estratègica perquè ens aporten uns beneficis superiors a la inversió realitzada”. Artisó s’ha referit a l’ús de les TIC a l’hora d’automatitzar processos interns i de potenciar les comunicacions globals, fent una anàlisi de l’evolució de les comunicacions corporatives: “Anem cap a la convergència tecnològica. Les possibilitats són múltiples i estan al nostre abast”. I ha insistit: “Tot això no implica grans inversions. Hi ha el model de pagament per ús o sota demanda. Cal tenir clares les nostres necessitats com a empresa, definir una estratègia de compra i mantenir el lideratge a l’hora de comprovar que efectivament les TIC s’adapten al nostre model de negoci”.
Tot seguit, Carlos Villarroya, director comercial de la Delegació a Catalunya d’AENOR, ha centrat la seva ponència en la importància de generar confiança a través de la certificació acreditada de productes i serveis, i en la rellevància d’aquests segells de qualitat a l’hora de fer una obertura internacional. Segons Villarroya, cal que les empreses reflexionin sobre quines són aquelles certificacions que poden ajudar-les a aportar valor. “Que aportin al mercat reputació, confiança i competitivitat; i als clients, satisfacció i seguretat”. En aquest sentit, ha assenyalat les dues certificacions més demandades en l’àmbit TIC: la que avalua el sistema de gestió de la seguretat de la informació (ISO 27001) i el sistema de gestió de la qualitat en serveis TI (ISO/IEC 20000).
Pau Blasi, soci director de Lona Systems Technologies, ha tancat taula rodona amb una ponència sobre l’ús de les comunicacions mòbils massives i les seves possibilitats a l’hora “d’incrementar ingressos, reduir costos i guanyar proximitat als clients”. Segons Blasi, els SMS interactius són la millor solució per cobrir les carències d’altres sistemes de comunicació que fan servir habitualment les empreses, com poden ser els mailings massius, els portals corporatius o la fulleteria comercial. “Amb els SMS la comunicació és universal, immediata, precisa, eficient, i tenim garantia d’entrega “, ha destacat.
Per acabar, Xavier Peiró, vocal de la Junta directiva del CETC i responsable de l’àrea d’Innovació Tecnològica, ha estat l’encarregat de cloure la jornada incidint en el paper que juga el Col·legi en “el foment de l’ús de les TIC com a element que aporta valor i riquesa en diferents àmbits de la nostra societat”.
|