Una plataforma de voluntariat digital entre veïns guanya el concurs d’aplicacions innovadores ‘Hackovid’

17/04/2020

Dimecres tenia lloc l’acte telemàtic de lliurament de premis de la Hackovid, la hackató organitzada per Polítiques Digitals amb la col·laboració de la Fundació i2CAT i la Mobile World Capital Barcelona, i el suport, entre d'altres, de Telecos.cat. El certamen es va impulsar per promoure la participació de la ciutadania i el sector TIC en la identificació i solució mitjançant eines digitals innovadores als reptes socials relacionats amb el confinament i postconfinament per la crisi de la Covid-19.

Durant tota la Setmana Santa, els 100 equips de programadors i desenvolupadors TIC inscrits a la hackató van estar treballant intensament en els seus projectes tecnològics, que s’han materialitzat en un total de 60 propostes de serveis web o aplicacions per donar resposta als principals reptes exposats i votats per la ciutadania.

D’entre les 60 solucions presentades, el jurat n’ha destacat les 5 més innovadores i amb més impacte social, que han obtingut un premi en metàl·lic per un import total de 17.000 euros perquè els seus dissenyadors puguin seguir desenvolupant-les i impulsar-ne la seva implementació, mentre que la Mobile World Capital Barcelona, a través de la Digital Future Society, n’ha triat una sisena per al premi especial, dotat amb 5.000 euros, a la solució tecnològica que més valor ofereix als col·lectius de risc d'exclusió social.

El Departament de Polítiques Digitals posarà a disposició de la ciutadania totes les solucions proposades, hagin obtingut o no premi en metàl·lic, a través de la seva publicació a un market o bé integrades com a nous serveis dins de l’APP ConfinApp.

Solucions guanyadores a les necessitats més votades

Les propostes guanyadores donen resposta a alguns dels reptes més votats per la ciutadania d’entre les 175 necessitats socials identificades durant la fase de participació ciutadana de la hackató, com ara la reactivació del comerç de proximitat; l’aprovisionament d’aliments i serveis per a famílies en risc, o els recursos digitals per a alumnat i professorat.

Els equips i solucions guanyadores són:

1r Premi: AJUDEM.CAT - La plataforma digital desenvolupada per l’equip Ajudem.cat, on els usuaris poden publicar els serveis altruistes i visualitzar la resta de serveis disponibles, promou i facilita el voluntariat entre la ciutadania. A més, inclou un apartat amb informació i recomanacions relacionades amb la situació actual de la Covid19 i una plataforma de videotrucades lliure. El jurat l’ha destacat per haver sabut harmonitzar les necessitats d’intercanvi de serveis en línia i de col·laboració entre veïns sense deixar de banda la usabilitat i el disseny funcional de la idea.

2n Premi: CORONATIQUETS - L’equip Upcoders_a ha desenvolupat una aplicació destinada a facilitar a comerços i clients la compra presencial reduint el risc de contagis. CoronaTiquets permet als usuaris cercar la botiga on volen adquirir un producte o servei i demanar un tiquet per a anar-hi presencialment en un horari en què la botiga estarà buida, amb l’objectiu de facilitar l'obertura de comerços locals durant el període de confinament i desconfinament sense que això impliqui un augment del risc de contagis. A més de donar resposta a una de les necessitats més votades en la fase de participació ciutadana, el jurat ha destacat la qualitat de la presentació i l'originalitat i grau d’innovació de la solució.

3r Premi: REGALOCAL - La plataforma RegaLocal, un servei web gratuït desenvolupat per l’equip Codegram, permet adquirir cupons de regal en comerços locals per poder bescanviar un cop aquests tornin a obrir. D’aquesta manera, l’usuari pot fer regals a amics i familiars durant el confinament i ajudar al comerç de proximitat al mateix temps, ja que els comerços reben els diners que necessiten ara mateix. El jurat ha destacat la bona i intensa feina de l’equip durant la hackató i el seu esforç per oferir una solució imaginativa a la necessitat de reactivar el comerç de proximitat, la més votada pels ciutadans

4rt Premi: TRICK-TROC - L’equip Dream Team és l’artífex d’aquesta plataforma d’e-commerce orientada a promoure i millorar l’accessibilitat de la venda en línia i la distribució de productes de comerç local amb una finalitat social gràcies a un sistema de moneda virtual, el Troc, amb el qual els voluntaris que fan possibles les entregues als clients poden obtenir descomptes en comerços locals o fer donatius a entitats benèfiques de productes de comerços locals. El jurat ha valorat especialment que la solució ha aconseguit apropar-se molt a les peticions ciutadanes i que l’equip ha treballat molt bé el seu material divulgatiu de presentació.

5è Premi: EDUKIAPP - Es tracta d’una APP per a docents i alumnes d’Educació Infantil i Primària creada per l’equip Covid-Tech que usa vídeo gravat per fer les mentories als nens i inclou guies perquè els pares puguin ajudar-los. Així, l’aplicació permet que el/la docent creï l'activitat pautada amb un vídeo i enviï el codi a les famílies perquè l’alumne pugui veure el seu professor/a i els pares tinguin els objectius definits per poder-li explicar. L’alumne també respon amb un vídeo que el/la mestre/a valida i que, si ho desitja, pot compartir amb altres alumnes perquè aprenguin de les millors pràctiques dels seus companys. El jurat ha tingut especialment en compte que aquesta solució dona resposta a una de les necessitats més votades pels ciutadans, la de comptar amb eines perquè alumnes i professors puguin continuar fàcilment el pla formatiu des de casa.

Premi Especial Digital Future Society: NEBOTS - El servei web i telefònic d’assistència tècnica voluntària als ciutadans Nebots, desenvolupat per l’equip Kylo, està pensada per posar en contacte gent gran amb dificultats per entendre temes tècnics d’informàtica (funcionament del mòbil o el PC, per exemple) o audiovisuals (televisió, vídeo, fotografia...) amb voluntaris amb uns mínims coneixements tècnics en aquests àmbits (els Nebots). La persona gran ha de fer una simple trucada a un únic número de telèfon i, sense necessitat d’instal·lar res a cap dispositiu, la plataforma el deriva a un voluntari perquè l’atengui. La plataforma serveix, doncs, per teixir la xarxa de voluntaris i fer de “centraleta” per posar-los en contacte amb els usuaris. La Digital Future Society ha destacat aquesta solució amb un premi especial de 5.000€ pel seu impacte en la reducció de l’escletxa digital de col·lectius de risc d'exclusió social com la gent gran, que ja està exposada a una major vulnerabilitat i a qui la situació de crisi actual pot limitar, per exemple, les relacions i l’accés a informació essencial, i fomentar l’aïllament o la solitud i reduir les possibilitats d’oportunitats que tenen les persones amb accés o coneixement de la tecnologia.

Tota la informació sobre la Hackovid es pot trobar a hackovid.cat i a l’app ConfinApp (confinapp.cat).. Obre en una nova finestr


Més noticies
         
Directe a
Repositori: estudis i informes

Plataforma de Control Professional

Borsa de treball

AQPE: Certificació de Professionals de l´Enginyeria

Multimèdia


 
Agenda
04 març 2025 - NOU CURS: Elaboració de Projectes ICT

02 abr. 2025 - 30a NIT DE LES TELECOMUNICACIONS I LA INFORMÀTICA

directori professionals enginyers

  recurs    recurs    recurs    recurs
Assessorament
 
Assegurança professional
 
Borsa de treball
  Assegurances de salut
Qüestions professionals, jurídiques, mercantils, laborals, fiscals i més.
 
Assegurances per cobrir la teva actuació professional com enginyer de telecomunicació
 
Oportunitats laborals per enginyers de telecomunicació.
 
Condicions preferents
 
 
 
 
 
0.1.0.92